COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

21.06.2017

Fords 1-liter Ecoboostmotor - kåret til "International Engine of the Year" - for 6. år på rad

Fords 1-liters Ecoboost-motor har for sjette år på rad blitt kåret til den beste motoren i sin klasse. Kåringen er gjort av biljournalister fra hele 38 land.

Det betyr at den lille, men meget kraftige 3-sylindrede bensinmotoren har blitt kåret til verdens beste motor i klassen under 1.0 liter samtlige år siden den ble lansert i 2012.

Det er en jury bestående av hele 58 biljournalister fra 38 forskjellige land som slo fast at Ford-motoren var den beste av de i alt 35 nominerte motorene i klassen.

- Dette er første gang en motor har vunnet sin klasse i alle årene den har vært nominert, noe som viser at den minste Ford Ecoboost-motoren fremdeles er den beste 1-liters 3-sylindrede motoren, sier styreformann for den 19. kåringenav International Engine of the Year, Dean Slavnich.

I tillegg har motoren blitt kåret til beste nykommer i 2012 og beste motor uavhengig av klasse hele tre ganger. Den prisbelønte motoren går i hver femte Ford som blir solgt på det europeiske kontinentet, blant annet i to av fem solgte Fiesta.

Skal gjøres enda bedre

- Vår 1.0-liters Ecoboost-bensinmotor har satt standarden for kompakte, drivstoffgjerrige motorer med et sofistikert turbosystem og direkte bensininnsprøyting. Vi fortsetter arbeidet med å gjøre den enda bedre, sier toppsjefen for produktutvikling hos Ford Europa, Joe Bakaj.

1.0-liters Ecoboost-bensinmotoren er tilgjengelig med 100, 125, 140 HK. Den geniale Ecoboost-teknologien finnes i en rekke modeller, fra varebiler og supersportsbiler til mer praktiske familiebiler. Den sterkeste Ecoboost-motoren er på 3,5-liter.

Blir enda gjerrigere

Fords prisvinnende 1-liters bensinmotor vil tidlig i 2018 bli den første 3-sylindrede motoren i verden med sylinderkutt. Den nyskapende teknologien reduserer utslipp og bedrer drivstofføkonomien til den allerede supergjerrige bensinmotoren.

Deaktiveringen vil spare deg for drivstoff ved at bensintilførselen til en sylinder automatisk kuttes når kjøremønsteret og forholdene tilsier at bilen ikke trenger full motorkapasitet. Dette skjer ved jevn kjøring og rolig landeveiskjørng.



Nyheter