Ford avduker nye E-Tourneo Courier: En helelektrisk romslig og svært praktisk flerbruksbil

Ford avduket i dag den helt nye kompakte SUV-en Ford Puma. Her kombineres sporty og atletisk design og genialt utnyttet bagasjeplass med Fords nye, avanserte mild hybridteknologi.
Med helt nye Ford Puma introduseres også et nytt kapittel i Fords designuttrykk. Den nye modellen får et særpreget design med detaljer som høyt plasserte frontlykter og aerodynamiske linjer. Samtidig har den kompakte SUV-en en høy sittestilling - for en oversiktlig og behagelig kjøreopplevelse - samt det største bagasjerommet i klassen på hele 456 liter.
- Dette er en ny modell som vi tror vil treffe svært bra blant de stadig flere nordmennene som ønsker seg en SUV eller crossover. Den er ekstremt praktisk, svært romslig og fleksibel, samtidig som den har et moderne og iøynefallende design. Hybridteknologien reduserer utslippene og gjør den mer drivstoffgjerrig, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
For flere bilder, video og teknisk informasjon: http://puma.fordpresskits.com
Salget av nye Puma starter i Norge høsten 2019.
Sporty design møter praktiske løsninger
Med sitt særegne og sportslige design er nye Puma lett gjenkjennelig, samtidig som den har enestående praktiske egenskaper. Pumas innovative bagasjerom på 456 liter kan utnyttes på en rekke forskjellige måter, og inkluderer Ford MegaBox – et dypt og svært fleksibelt oppbevaringsrom hvor du f.eks. kan frakte planter som er opptil 115 cm høye i oppreist posisjon. Du kan også få plass til to golfbager på høykant i det fleksible bagasjerommet. Med syntetisk trekk og dreneringsplugg er Ford MegaBox svært lett å rengjøre med vann, og således perfekt til å frakte skittent sportstøy, støvler og liknende.
Pumas bagasjerom inkluderer også et innovativ integrert bagasjeromstrekk. Trekket er festet i bakluken og sikrer enkel tilgang til bagasjerommet, samtidig som det fleksible trekket former seg rundt bagasjen. Tilgangen til bagasjerommet er dessuten gjort enda enklere med segmentets første handsfree bakluke som åpnes ved å bevege benet under støtfangeren.
Avansert mild hybridteknologi
Fords EcoBoost hybrid-drivlinje leverer mye krefter, respons og opptil 155 HK. En integrert startmotor/generator gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing og retardasjon og lader det 48 volts luftavkjølte batteriet.
Mild hybrid-systemet fungerer også som en motor som sømløst integreres med den prisbelønte 3-sylindrede 1.0-liters EcoBoost-bensinmotoren. Den bruker lagret energi til å gi bilen ekstra dreiemoment, som både bidrar til opptil 9% redusert drivstofforbruk og optimal ytelse.
Puma vil også etter lanseringen komme i en bensinvariant med en 7-trinns automatgirkasse.
Sportslig ST-Line og stilig Titanium
Nye Puma tilbys i to utstyrsnivåer, den sportslige Puma ST-Line og den stilige Puma Titanium.
Puma ST-Line blir tilbudt med 18 eller 19 tommers aluminiumsfelger, sportsunderstell og ST-Line grill i matt svart. Spoiler er også tilgjengelig.
Puma Titanium kommer med unike Pearl Grey 18 tommers felger, kromdetaljer i grillen og sideskjørt.
Nye Puma blir lansert i hele 10 forskjellige eksteriørfarger.
Tillitsvekkende teknologier gjør kjøreturen trygg og enkel
Ved hjelp av hele 12 ultrasoniske sensorer og to kameraer plassert rundt bilen kommer nye Ford Puma med en rekke Ford Co-Pilot 360-førerassistanseteknologier.
- De mange teknologiene som kan fås med nye Puma er helt enestående i segmentet. Alt fra trådløs lading til kø-assistenten sørger for å gjøre kjøreturen med Ford Puma til en praktisk, komfortabel og intuitiv opplevelse, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Nye Ford Puma har en rekke andre førerassistanseteknologier deriblant unnamanøverassistent, en bremseteknologi som bidrar til at bilen automatisk bremser etter et eventuelt sammenstøt for å redusere muligheten for påfølgende skader, og Fords antikollisjonsystem med fotgjengeroppdagelse.
Massasje, trådløs lading og egen WiFi-sone
Nye Ford Puma tilbyr korsryggsmassasje i forsetene, for første gang tilgjengelig i segmentet. Systemet – som har tre styrkegrader og justerbar massasjeretning – bidrar til å gjøre kjøreturen til en behagelig opplevelse.
Forsetene er dessuten ekstra tynne, for å gi bedre plass til passasjerer i baksetet, samtidig som de er like komfortable.
Det 12,3 tommers heldigitale instrumentpanelet gir sjåførene mulighet til selv å prioritere hva de ønsker å se av informasjon.
Det store panoramataket i full taklengde og de sotede glassene gir følelsen av mye plass både for de foran og bak i bilen.
Med nye Puma får du også mulighet for trådløs lading av din mobiltelefon. Den kommer også med Fords modemteknologi FordPass Connect. Systemet gjør bilen om til en trådløs WiFi-sone hvor inntil 10 enheter kan koble seg på nett via bilmodemet. Med FordPass Connect kan du også blant annet finne igjen bilen med mobilen, du kan låse den opp og igjen eller sjekke bilens status for drivstoff og olje.
Nye Puma kan også fås med et B&O lydsystem med hele 10 høyttalere, inklusive en subwoofer, som leverer hele 575 watt.
Puma skal produseres på Fords moderne fabrikk i Craiova i Romania. Det er investert mer enn 1,5 milliarder Euro her siden 2008.
Med nye Ford Puma utvider Ford sitt allerede brede modellutvalg av SUV-er og crossovere. Utvalget inkluderer nå Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, nye Kuga, Edge og den helt nye 7-seters SUV-en, Ford Explorer ladbar hybrid, som kommer senere i år. SUVer står i dag for hver 5. solgte Ford i Europa. I fjor økte Fords SUV-salg med hele 19%.